Când se începe educația sexuală și ce trebuie să li se spună copiilor?

Când se începe educația sexuală și ce trebuie să li se spună copiilor?

Sexualitatea este o sferă care cuprinde toate dimensiunile persoanei, biologică, psihologică și socială. Prin urmare, este o parte inerentă și integrală a ființei umane de când se naște și pe tot parcursul vieții sale. Sexualitatea nu este ceva care poate fi îndepărtat. Sexualitatea face parte din fiecare dintre noi.

Cu toate acestea, este una dintre temele foarte greu de abordat cu copiii. Însă, lipsa unei conversații oportune cu părinții sau evitarea unei astfel de teme este o manieră negativă de educație.

Interese și comportamente sexuale avem la toate vârstele, în copilărie, în adolescență, la maturitate și la bătrânețe. Fiecare vârstă este diferită și se trăiește într-un mod diferit. Cu toate acestea, fiecare vârstă este importantă.

Pe copiii mici îi interesează toate lucrurile din jurul lor. Unul dintre aceste lucruri este corpul lor. Se ating pentru a se cunoaște și pentru că simt plăcere; observă corpul celorlalți și pun întrebări despre el.

Este foarte important să li se răspundă cu naturalețe la întrebările lor și să li se permit să se atingă, să se privească, să se iubească, deoarece așa îi ajutăm să-și dezvolte în mod adecvat propria sexualitate.

Este bine ca educația sexuală să înceapă mult înainte de adolescență. Și de fapt acest se și întâmplă în inconștient chiar de la început. Corpul este unul dintre elementele de bază ale sexualității și erotismului. Atunci, ceea ce părinții îi învață pe copii cu privire la relația și respectul față de corpul lor este fundamental și începe chiar din copilărie. Între 3 și 5 ani, copiii întotdeauna întreabă cum apar ei și, bineînțeles, explicațiile trebuie să fie în acord cu vârsta mentală. Acum, deja vorbim despre educație sexuală.

Fetele și băieții sunt expuși la mass-media, în special la TV, la tot felul de mesaje, nu întotdeauna potrivite cu privire la tema sexuală. A aștepta întrebarea pentru a răspunde era un lucru valabil când informația venea din familie, deoarece era timp pentru dialog, iar accesul la televizor nu era așa mare ca acum. Acum le survin tot felul de informații la orice oră și pe orice program. De aceea trebuie educați dinainte. Este bine să afle cu un an mai devreme, decât cu o zi mai târziu, deoarece acea zi poate însemna că cei mici au aflat informații din alte medii. În cazul în care informațiile sunt inadecvate vor fi dificil de modificat.

În general, se începe abordarea temei începând de la pubertate, când se transformă într-o problemă (sarcină adolescentină, avort, sida, etc.). De fapt ar trebui să se abordeze de la începutul școlarizării, întroducând această temă în mod firesc printre celelalte. Ea trebuie abordată din punct de vedere al sănătății și al plăcerii. Abordată astfel, nu va fi o problemă în adolescență.

Părinții și profesorii nu ar trebui să întârzie în mod inutil. Trebuie să ia inițiativă, să abordeze tema, deoarece mulți copii nu întreabă din timiditate sau, pentru că deja au concepții greșite cu privire la sexualitate.

Când se începe educația sexuală și ce trebuie să li se spună copiilor?

Când se începe educația sexuală și ce trebuie să li se spună copiilor?

Pentru asumarea acestei sarcini nu există o anumită rețetă, dar este important de ținut cont de o serie de elemente de bază pentru a avea succes. Acestea sunt:

  • Trebuie vorbit clar și natural
  • Trebuie plecat de la un diagnostic de grup. Este posibil ca necesitățile lor să fie diferite de cele presupuse de noi.
  • Nu trebuie date lecții magistrale. Copiii nu pot fi atenți mult timp și, în plus, vor să pună întrebări.
  • Informația nu trebuie oferită toată odată. Informația se receptează în timp.
  • Nu trebuie oferite date biologice. Trebuie lucrat la partea afectivă care implică sexualitatea.
  • Trebuie vorbit simplu și clar, în funcție de vârsta copiilor.
  • Dacă copiii folosesc un cuvânt urât sau neadecvat, trebuie să li se explice de ce nu trebuie pronunțat. Nu trebuie sub nicio formă să se râdă de ei.
  • După ce s-a răspuns la toate întrebările trebuie verificat dacă cuvintele au fost bine interpretare. De asemenea, trebuie oferită oportunitatea copiilor de a întreba din nou.
  • Trebuie vorbit deschis, sincer, fără eschivări sau comparații cu alte ființe care nu au nicio legătură cu sexualitatea umană.
  • Când li se vorbește copiilor despre teme sexuale la orice vârstă, este important să se folosească numele corecte ale organelor genitale, și nu apelative folosite pe stradă.
  • Copiii trebuie ajutați să valorizeze toți factorii care influențează decizia de a fi tată sau mama, pentru a lua o decizie în mod responsabil.
  • Copiii trebuie preveniți cu privire la pericolul bolilor cu transmitere sexuală.
  • Copiii trebuie informați cu privire la forma de protejare, pentru ca aceștia să aibă o atitudine responsabilă.
  • Aceștia trebuie să înțeleagă că nu au doar necesități biologice precum alimentația..ci și sociale, afective și sexuale.
  • A atinge, a îmbrățișa, a privi, a râde, a observa gesturile lor și a le răspunde reprezintă cea mai bună formă de a-i ajuta.
  • Nu trebuie uitat faptul că este vorba doar de educație verbală, practic copiii trebuie educați cu ajutorul atitudinilor și comportamentelor noastre.

A vorbi despre sexualitate presupune a vorbi despre multe lucruri mai aparte despre sex. Frumusețea, atractivitatea, seducția, gelozia, problemele în relațiile cu ceilalți, neliniștea, îndoielile, grijile, de asemenea, au de multe ori de-a face cu sexualitatea.

Educația afectivo-sexuală se poate defini ca pe un proces al cărui scop principal este de a permite fiecărei persoane să-și trăiască sexualitatra într-un mod sănătos, fericit și responsabil. Sexualitatea reprezintă relație, contact, dorință, plăcere și suferință, și se trăiește ținând cont de corp și sentimente. Începe cu viața în sine și se dezvoltă pe parcursul ei. Se naște și moare cu noi

Share this post

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *